dijous, 18 de febrer del 2016

La novel·la pas a pas 4 / "Isabel"

SOBRE L'ARGUMENT
Isabel, la mare del xiquet atropellat, és la protagonista d'aquest capítol. Al llarg d'aquestes pàgines coneixerem la seua trista història, especialment tot allò referit a la fugida d'Emili, el marit, el dia de la primera comunió de Miliet, el fill de tots dos. L'absència del pare és, d'alguna manera, una de les constants del llibre. En aquest sentit, quins sentiments us desperta Isabel? I Emili? És possible que "un dia fas totes les coses que has de fer i l'endemà te'n vas per sempre més"?

SOBRE EL LÈXIC

Què volen dir aquestes paraules o expressions?
  • amb cor: "No s'hi havia vist amb cor" (pàg. 44).
  • foragitar: "Però ara hauria de foragitar aquells pensaments" (pàg. 48).
  • aüixàs: "... que li aüixàs els fantasmes i els pensaments dolents i la por" (pàg. 50).

PARLEM-NE
  • Encara és costum allò de "l'enramada de murta i pètals de rosa en la porta, la traca..., els músics..." per celebrar la primera comunió i altres esdeveniments? 
  • Al llibre es diu en un moment: "però les famílies les feien les dones". Què en penseu que vol dir això? Hi esteu d'acord?

5 comentaris:

  1. En Valencia cada vez aun se ve alguna "alfombra" de flor a la entrada de la vivienda de un comulgante. En los pueblos la fiesta es mayor, al ser más pequeño en muchos hay una o dos parroquias, la banda de música pasa a recogerlos uno por uno,así entran en la iglesia todos juntos.

    ResponElimina
  2. Exactamente, frase acertada. El hombre trabajaba fuera de casa, la mujer llevaba todo el peso de la misma. Desde arreglar al marido antes de salir hacía el trabajo, desayuno, almuerzo para llevar, prepararle la rop<a que se tenía que poner... y luego si había niños empezar con ellos.
    Arreglo y limpieza de la casa,compra, comidas... La educación también a cargo de la mujer,èl llegaba siempre tan cansado, además eso es "cosa de mujeres".
    Si algo sale "mal" la culpa de quien es? seguramente también de la mujer.
    Esperemos que vaya cambiando el sistema, algo hemos adelantado, lo habremos conseguido cuando no se hable de ello.
    Carmen

    ResponElimina
  3. "A Isabel se le han hundido todas las perspectivas de su vida. El marido sin dar ninguna explicación desaparece, igual que lo hace un ladrón un cobarde. No siente desilusión cuando nace Miliet aunque ella desea tener una niña, pero también se le trunca la posibilidad de tenerla al practicarle una histerectomía. Ahora se encuentra con la incertidumbre de ¿qué será de Miliet?

    ResponElimina
  4. • amb cor: "No se veía CON FUERZA”
    • foragitar: "Pero ahora habría de DESTERRAR esos pensamientos”
    • aüixàs: ".Que le ESPANTABAN los fantasmas, los pensamientos dolorosos y el miedo”
    -En Valencia sí que continua la costumbre, se pone en la entrada del patio, la murta y los pétalos de rosa, sobre todo para las 1ª comuniones. Las tracas son más para las bodas. Lo de la música queda para las falleras mayores de cualquier falla, cuando las recogen para ir a realizar los actos oficiales de la falla.
    -Las mujeres eran las encargadas de cuidar a los hijos y a los padres y esa obligación llevaba implícita la autoridad para conseguir que la familia estuviese muy unida y si alguien se desmadraba, ellas hacían que volviera al redil.
    Hoy en día el “rol” está más dividido y lo llevan por igual los hombres y mujeres. Pero las familias ya no están tan estructuradas .No sé si eso es mejor o peor. Supongo que cada cual lo contara según le funcione.
    A.H.M.

    ResponElimina
  5. Estic llegint este capitol, en general m'ha paregut fins ara una història preciosa que m'ha enganxat. Aquest ventall de personatges units per el mateix fil conductor.Per una banda el abandò,creant traumes per tota la vida per l'altra el maltratament definisen masa be l´estat de les relacions d'amor
    en la actualitat.
    m'agrada el llenguatge profond i persuasivo que aplega al cor i s'he queda dins del cos

    ResponElimina